Jouw werkbus privé of op de zaak?

Het is één van de meest gestelde vragen: moet ik mijn werkbus op naam van de zaak zetten of toch privé houden?
Beide opties hebben zowel voor- als nadelen en de keuze is afhankelijk van onder andere de cataloguswaarde van de auto en het aantal kilometers dat je hiermee rijdt.

De mogelijkheden:

Je houdt de werkbus privé en declareert de gemaakte kilometers bij jouw onderneming 
Je kiest ervoor om jouw werkbus prive aan te schaffen en te gebruiken voor jouw bedrijf. Je kunt dan alle zakelijke kilometers declareren bij jouw onderneming voor een bedrag van € 0,19 per kilometer. Daarnaast betaal je alle kosten voor jouw werkbus privé. Woon-werkverkeer behoort ook tot de zakelijke kilometers.

Nadeel van deze optie is dat je een sluitende kilometerregistratie moet bijhouden. Dit kan nogal wat werk opleveren.

Een ander nadeel is dat, wanneer je de werkbus privé koopt, je de BTW niet kunt aftrekken. Daar tegenover staat dat je de BTW van de kosten voor onderhoud, gebruik en reparatie mag aftrekken voor zover je de werkbus zakelijk gebruikt. Deze kosten mag je aftrekken naar verhouding van het zakelijk gebruik van de werkbus tegenover het privé gebruik van de werkbus.

Je koopt de werkbus met jouw onderneming (“op de zaak”)
Je kiest ervoor om met de onderneming een werkbus te kopen of je draagt jouw werkbus over van privé naar jouw onderneming.

Het voordeel hiervan is dat je alle kosten die je maakt ten gevolge van de werkbus zakelijk kunt boeken. Denk hierbij aan brandstofkosten, onderhoudskosten en de afschrijving.

Het nadeel is dat, wanneer je meer dan 500 km per jaar privé met de werkbus rijdt, je te maken krijgt met een privé bijtelling. De bijtelling wordt berekend over de nieuwwaarde van de werkbus zoals dit vermeldt staat op het kentekenbewijs. Dit bedrag is inclusief BPM en BTW. Dat kan een aardig bedrag aan maandelijkse kosten opleveren.

In 2021 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 12% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de werkbus. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld. In 2017 is het normale percentage verlaagd van 25 naar 22.

Je leaset een werkbus – zowel zakelijk als privé
U kunt natuurlijk ook leasen. Leasen is een vorm van financieren. Het nadeel hiervan is dat je veelal te maken hebt met langdurige overeenkomsten die je niet – of moeilijk – tussentijds kunt beëindigen. Ook zal je, in het geval van financial lease, rente moeten betalen. Het voordeel is dat je minder vermogen nodig hebt om een nieuwe werkbus aan te schaffen en je dit vermogen – indien dit er is – voor andere doeleinden binnen jouw onderneming kunt gebruiken.


Conclusie
Het omslagpunt voor de werkbus privé of zakelijk is een rekensom. De uitkomst hangt af van de waarde van de werkbus, jouw inkomen en het aantal door jouw gereden privékilometers.

De hoofdregel is dat het, wanneer je een nieuwe werkbus koopt, je deze het beste met de zaak kunt aanschaffen. Wanneer je de werkbus ook privé gebruikt (meer dan 500 km per jaar) dan heb je wel te maken met een bijtelling.

Jessica Posthttp://www.doorkees.nl
Jessica adviseert ondernemers al ruim 10 jaar op het gebied van algemene voorwaarden, overeenkomsten en aansprakelijkheidsrisico's.

Onze nieuwste artikelen

Like ons op Facebook