Stap 3: Aan de regels houden

Administratie en belastingen

Iedere ondernemer is verplicht een administratie te voeren. Jouw administratie bestaat niet alleen uit jouw inkoop- en verkoopfacturen maar ook uit jouw agenda, bankafschriften, offertes en calculaties. Het is belangrijk dat je deze stukken goed bijhoudt en opslaat. Bewaar de bonnen van de inkopen die je hebt gedaan dus goed. Voor de eisen die gesteld worden aan jouw administratie kun je dit blog lezen.

Je kunt jouw administratie bijhouden in een eigen systeem, bijvoorbeeld in Excel, maar het is veel gemakkelijker en sneller om hiervoor boekhoudsoftware te gebruiken.

Er zijn vele aanbieders van boekhoudsoftware. Kijk ook hier niet alleen naar de prijs maar naar de functionaliteiten van de software. Ben je namelijk eenmaal begonnen in een boekhoudsysteem, dan kan het veel werk zijn om over te stappen. Let met name op de volgende zaken: is het systeem afgestemd op jou als vakman? Zoals in stap 2 uitgelegd kan het heel handig zijn om je offertes, planning, werkregistratie en facturen in een online pakket te maken. Dit is iets anders dan boekhouden. Je zult dus ook op zoek moeten gaan naar een goed boekhoudpakket. Voordat je op zoek gaat moet je eerst afwegen of je de boekhouding zelf wilt gaan doen of juist bij een boekhouder wilt laten. In dat laatste geval zal de boekhouder het pakket kiezen. Er zijn ook hele laagdrempelige boekhoudpakketten beschikbaar voor ZZP’ers. Denk hierbij aan Snelstart en E-Boekhouden. Veel facturatie- en offertesoftware kan hier weer aan worden gekoppeld, zodat facturen automatisch worden doorgezet naar de boekhouding. Als je dit goed inricht dan scheelt het je heel veel tijd en geld om een goede boekhouding te voeren.

Dan de boekhouder. Boekhouders zijn er in vele soorten. Allereerst is het belangrijk om te beslissen wat je zelf kan en wil doen. Heb je geen of weinig verstand van boekhouden? Schakel dan een boekhouder in. Probeer het niet eerst zelf; de kans is groot dat je fouten maakt die je duur kunnen komen te staan. De Belastingdienst gaat er namelijk vanuit dat jouw boekhouding klopt en dat je – als je niet de kennis in huis hebt – deze kennis inhuurt. Fouten kunnen met hoge boetes worden bestraft.

Heb je wel verstand van boekhouden? Dan kun je ervoor kiezen om een boekhouder enkel een controle uit te laten voeren. Kies dan voor boekhoudsoftware waarin jij zelf kunt boeken en de boekhouder inzage heeft.

Kies voor een boekhouder die jou het advies geeft wat je nodig hebt; vind je het prima om jouw boekhouder alleen bij de jaarstukken te spreken of heb je liever iedere maand even contact? Verwacht je van jouw boekhouder advies over jouw situatie en mogelijkheden, laat dit de boekhouder dan weten. Niet alle boekhouders hebben een actief adviserende rol.

BTW-aangifte

BTW is de belasting die je betaalt over jouw omzet. Je berekent de BTW in de prijs die je rekent voor jouw diensten. BTW die je zelf betaald hebt over zakelijke kosten mag je meestal aftrekken, denk bijvoorbeeld aan gereedschap dat je hebt gekocht of de huur van een opslagruimte die je betaald.

Als vakman ben je BTW-plichtig en moet je dus ieder kwartaal jouw BTW-aangifte indienen. Voor de BTW-aangifte maakt het niet uit of je winst maakt of niet; als je producten of diensten verkoopt waar BTW op zit, dan moet je BTW-aangifte doen.

Houd bij het ontvangen van de betalingen van jouw facturen rekening met de BTW die je moet afdragen. Onze tip is om standaard 21% van het ontvangen bedrag opzij te zetten. Zo kom je nooit tekort op het moment dat je de betaling moet doen.

Auto van de zaak en ritten-registratie

Rijd je in een auto van de zaak? Dan mag je de autokosten aftrekken van de winst. Gebruik je de auto van de zaak ook privé? Dan mag je niet alle autokosten aftrekken van de winst. Op dit laatste bestaat een uitzondering; rijd je met de auto niet meer dan 500 kilometer per jaar privé, dan hoef je niet te verrekenen.

En nu aan de slag!

In deze drie artikelen hebben we je kort kennis laten maken met de onderwerpen die belangrijk zijn als je gaat beginnen als ondernemer in de bouw. Je moet veel zaken regelen, maar gelukkig zijn er ook veel diensten en softwarepakketten die jou hier heel goed bij kunnen helpen. Op de website kun je nog veel meer handige artikelen vinden waarin we veel informatie geven over veel onderwerpen. Zo kun je artikelen vinden over de perfecte offerte, wat je doet met klanten die niet willen betalen, waar een factuur aan moet voldoen, hoe je je bedrijfsnaam beschermt, welke verzekeringen je kunt afsluiten en nog veel meer!

Jessica Posthttp://www.doorkees.nl
Jessica adviseert ondernemers al ruim 10 jaar op het gebied van algemene voorwaarden, overeenkomsten en aansprakelijkheidsrisico's.

Onze nieuwste artikelen

Like ons op Facebook