Hoe zorg ik dat extra werk wordt betaald?

Iedere vakman heeft er helaas vaak mee te maken. Je maakt een inschatting van een klus, verwerkt het in een calculatie en krijgt akkoord van de opdrachtgever. Je hebt een vast bedrag afgesproken en je begint vol moed aan een nieuwe klus. Dan blijkt ineens dat een kozijn dat je opnieuw zou schilderen veel rotte plekken heeft die hersteld moeten worden. Je geeft dit door aan je opdrachtgever en gaat aan de slag met het herstel. Vervolgens vraagt de opdrachtgever of de vensterbank toch een ander kleurtje mag krijgen, terwijl je de verf al had gekocht en als laatste of je dan ook meteen nog even dat plintje wilt vastzetten.

Dan is de klus afgerond en je hebt het afgesproken werk gefactureerd. Nu kom je erachter dat je langer bent bezig geweest dan gepland door het extra werk en dat je ook nog met onverkocht materiaal zit. Je maakt hier een extra factuur van en dan begint de discussie. De klant dacht toch echt dat dit gewoon bij de prijs hoorde en is niet van plan er extra voor te betalen. Of de klant vraagt om een gedetailleerde specificatie die jij dan weer niet hebt.

Dan zie je ook nog vaak dat een inschatting op voorhand niet goed was, waardoor je eigenlijk meer uren en materiaal hebt gebruikt als verwacht. Dit artikel geeft je tips over hoe je dit zoveel mogelijk kunt voorkomen.

Wees helder in je offerte. Geef goed aan wat er wel en niet in zit.

Als eerste de offerte. Je kunt al een hoop onduidelijkheid aangeven bij je klant als je goed opschrijft wat het werk behelst dat je gaat uitvoeren. Zorg altijd dat je een zin opneemt in de strekking van ‘eventuele onvoorzienigheden in het werk en/of extra wensen van opdrachtgever vallen niet binnen deze offerte’. Daarnaast is het altijd raadzaam om in je calculatie een post op te nemen voor onvoorzienigheden. Reken hier dan bijvoorbeeld 10% van de gehele som voor en voeg deze toe aan de calculatie. Zo vang je al een deel op van uitloop en extra’s zonder dat je je klant hierover hoeft te informeren en zonder dat hierover discussie ontstaat.

Communicatie met de klant

Kom je tijdens het uitvoeren van de klus onvoorzienigheden tegen of zijn er extra wensen van de klant die niet in de offerte zijn opgenomen, ga deze dan niet direct uitvoeren! Geef aan bij je opdrachtgever dat dit niet bij de prijs is inbegrepen en vraag of je hier nog een aparte prijs voor moet berekenen of dat je deze op basis van nacalculatie (uurtje-factuurtje) mag uitvoeren. Geef aan dit per mail of via een losse offerte te overleggen en laat de klant dit goedkeuren. Zo heb je geen verrassingen achteraf voor jou of de klant en zo hou je de afspraken helder.

Maak zelf het vergelijk tussen voor- en nacalculatie

Om na te gaan of je uitkomt met je calculatie is het verstandig om je werk en materiaal bij te houden. Zo kun je achteraf nagaan hoe goed je inschatting was en deze naar de toekomst verbeteren. Daarnaast kun je tijdens het bijhouden al goed zien waar je uit de pas loopt en dit communiceren met je klant. Zo kun je op een eerlijke manier bij de klant aangeven dat je het niet redt met het eerder afgesproken bedrag en afstemmen of je wat extra mag en kan factureren.

Er zijn verschillende softwarepakketten online te vinden waarin je al deze zaken snel en eenvoudig kunt vastleggen. Met name Stella is gericht op zzp’ers in de bouw en helpt je in een handomdraai goede offertes en werkregistraties vast te leggen ook factureren doe je in handomdraai. Wil je een pakket met meer mogelijkheden en hele uitgebreide analyses maken van je werk, dan kun je kiezen voor Bouw7 of Minuba. Ook deze werkregistratiesoftware is gericht op de bouw.

Enrico van den Houtenhttp://www.stellahq.com
Enrico is initiatiefnemer van Beginnen met Bouwen. Daarnaast is hij mede-oprichter van Stella - Werkregistratie voor de vakman. Hij is ondernemer en zelf thuis altijd aan de klus in en om het huis.

Onze nieuwste artikelen

Like ons op Facebook