Samenwerken met andere vakmannen

Sommige projecten kun je beter aan met andere vakmannen samen. 

In de praktijk zien wij veel samenwerkingen, maar slechts in zeer weinig gevallen staan de gemaakte afspraken op papier. 

Toch hoef je hier als vakman niet te zwaar aan te tillen; het hoeft geen uitgebreide overeenkomst te zijn maar een aantal duidelijke afspraken op papier kunnen je al helpen. Hiermee voorkom je eventuele problemen in de toekomst en kun je vol vertrouwen aan de slag.

In dit blog zetten we de afspraken op een rijtje die je kunt maken: 

De taken en de verdeling hiervan

Noteer wie wat gaat doen en wie waar verantwoordelijk voor is. Ook is het belangrijk om termijnen vast te leggen; wanneer gaan jullie beginnen, hoelang gaat het project duren? En wat als de opdracht langer duurt dan verwacht? 

Aansprakelijkheid 

Hoe is de aansprakelijkheid verdeeld? Dit geldt voor de aansprakelijkheid tegenover jullie opdrachtgever, maar ook de aansprakelijkheid van de ene vakman richting de andere vakman. Ook belangrijk: controleer elkaars aansprakelijkheidsverzekering en de voorwaarden hiervan

De financiële afspraken 

Omschrijf de financiële afspraken zo duidelijk mogelijk. Wie verstuurt de factuur (vanuit welke onderneming?), wat is de betalingstermijn van de factuur? Hoe is het risico verdeeld wanneer een factuur onbetaald blijft?

Stopzetten van de samenwerking

Beschrijf de opzegmogelijkheden van de overeenkomst. Spreek af wat er gebeurt wanneer een één van jullie de samenwerking wil beëindigen. Wie maakt het lopende project af? Hoe vindt de eindafrekening plaats?

Heb je vragen over wat je op papier moet zetten of hoe je dat moet doen? Neem dan gerust contact met ons op. 

Jessica Posthttp://www.doorkees.nl
Jessica adviseert ondernemers al ruim 10 jaar op het gebied van algemene voorwaarden, overeenkomsten en aansprakelijkheidsrisico's.

Onze nieuwste artikelen

Like ons op Facebook