Jouw werkbus privé of auto op bedrijfsnaam zetten?

Het is één van de meest gestelde vragen: moet ik mijn auto op bedrijfsnaam zetten of toch privé houden? Beide opties hebben zowel voor- als nadelen en de keuze is afhankelijk van onder andere de cataloguswaarde van de auto en het aantal kilometers dat je hiermee rijdt.

De mogelijkheden:

Je houdt de werkbus privé en declareert de gemaakte kilometers bij jouw onderneming 

Je kiest ervoor om jouw werkbus privé aan te schaffen en te gebruiken voor jouw bedrijf. Dit betekent dat je dan alle zakelijke kilometers kan declareren bij jouw onderneming voor € 0,19 per kilometer. Daarnaast betaal je alle kosten voor jouw werkbus privé. Woon-werkverkeer behoort ook tot de zakelijke kilometers.

Nadeel van deze optie is dat je een sluitende kilometerregistratie moet bijhouden. Dit kan nogal wat werk opleveren.

Een ander nadeel is dat, wanneer je de bus privé koopt, je de BTW niet kunt aftrekken. Daar tegenover staat dat je de BTW van de kosten voor onderhoud, gebruik en reparatie mag aftrekken voor zover je de werkbus zakelijk gebruikt. Deze kosten mag je aftrekken naar verhouding van het zakelijk gebruik van de werkbus tegenover het privé gebruik.

De auto op bedrijfsnaam zetten

Je kiest ervoor om met de onderneming een werkbus te kopen of je laat de privé auto op bedrijfsnaam zetten. Als je een werkbus koopt met je onderneming dan zal de dealer automatisch de auto op bedrijfsnaam zetten voor je.

Het voordeel hiervan is dat je alle kosten die je maakt voor de werkbus zakelijk mag zien en dus mag aftrekken van de belasting. Denk hierbij aan brandstofkosten, onderhoudskosten en de afschrijving. Je werkbus privé gebruiken is dan wel lastiger. Daar zitten dan wat regels aan vast.

Wanneer je meer dan 500 km per jaar privé met de werkbus rijdt, krijg je te maken met een privé bijtelling. De bijtelling wordt berekend over de nieuwwaarde van de werkbus. Dit bedrag is inclusief BPM en BTW. Dat kan een aardig bedrag aan maandelijkse kosten opleveren.

In 2021 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 12% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de bedrijfsbus. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld. In 2017 is het normale percentage verlaagd van 25 naar 22.

Je leaset een werbus – zowel zakelijk als privé

U kunt natuurlijk ook leasen. Leasen is een vorm van financieren. Het nadeel hiervan is dat je veelal te maken hebt met langdurige overeenkomsten die je niet – of moeilijk – tussentijds kunt beëindigen. Ook zal je, in het geval van financial lease, rente moeten betalen. Het voordeel is dat je minder vermogen nodig hebt om een nieuwe werkbus aan te schaffen en je dit vermogen – indien dit er is – voor andere doeleinden binnen jouw onderneming kunt gebruiken.

Conclusie

Keuze voor de werkbus privé of zakelijk is een rekensom. De uitkomst hangt af van de waarde van de bus, jouw inkomen en het aantal door jouw gereden privékilometers.

De hoofdregel is dat het, wanneer je een nieuwe werkbus koopt, je deze het beste met de zaak kunt aanschaffen. Wil je je werkbus prive gebruiken (meer dan 500 km per jaar)? Dan heb je wel te maken met een bijtelling. Wil je weten wat voor jou het beste past? Dan kun je het beste contact opnemen met je boekhouder en met hem de berekening maken.

Een woord van onze partner: DoorKees

DoorKees richt zich op juridisch advies en boekhouding voor ZZP’ers in de bouw. Ze hebben veel specifieke kennis over alle regels in de bouw en kunnen jou goed helpen bij bijvoorbeeld het beoordelen van je algemene voorwaarden. Daarnaast verzorgen ze voor veel zelfstandigen in de bouw de gehele boekhouding. Interesse gekregen? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek en kijk wat DoorKees voor jouw bedrijf kan betekenen.

Vragen? Bel voor een gratis adviesgesprek

Jessica Posthttp://www.doorkees.nl
Jessica adviseert ondernemers al ruim 10 jaar op het gebied van algemene voorwaarden, overeenkomsten en aansprakelijkheidsrisico's.

Onze nieuwste artikelen

Like ons op Facebook