De omzetbelasting; wat is het en hoe doe je BTW-aangifte?

Wat is de omzetbelasting?

Als vakman moet je aangifte van jouw omzet doen. Over jouw omzet betaal je belasting, de BTW.

BTW zit op veel producten en diensten. Als vakman kun je te maken hebben met het tarief van 21%, 9% en verlegde BTW. Dit laatste kan het geval zijn bij onderaanneming. 

Als je iets inkoopt, bijvoorbeeld materiaal voor je klus, dan betaal je BTW. Wanneer je iets verkoopt, dus je stuurt een factuur voor jouw werkzaamheden, dan ontvang je BTW (jouw klant betaalt jou de BTW).

De door jou te betalen BTW is uiteindelijk een som van de door jou ontvangen BTW minus de door jou betaalde BTW.  

Hoe bereken je de BTW?

Het berekenen van de BTW is niet moeilijk. Er zijn een aantal handige formules die je kunt gebruiken om de BTW te berekenen. Als je bijvoorbeeld producten in de winkel koopt zit de BTW vaak al bij de prijs inbegrepen, maar als vakman moet je zelf vaak de btw berekenen op je offertes en facturen. Met deze voorbeelden leer je snel de BTW te berekenen over je producten of diensten.

Bedrag inclusief btw berekenen

Om het bedrag inclusief btw te berekenen, gebruik je de volgende formule:

( Btw-percentage / 100 + 1 ) x bedrag exclusief btw = het bedrag inclusief btw

Voorbeeld:
( 21% / 100 + 1 ) x 25 = € 30,25

Bedrag exclusief btw berekenen

Met de volgende formule bereken je het bedrag exclusief btw:

Bedrag inclusief btw / ( btw-percentage / 100 + 1 ) = het bedrag exclusief btw

Voorbeeld:
30,25 / ( 21% / 100 + 1 )  = € 25

Het btw-bedrag berekenen

Door het bedrag exclusief btw van het bedrag inclusief btw af te trekken, weet je wat het btw-bedrag is.

Voorbeeld:
30,25 – 25 = € 5,25

Er zijn er ook boekhoudprogramma’s die automatisch de BTW op je offertes en facturen uitrekenen. Zo is e-Boekhouden.nl daar een van. e-Boekhouden.nl zorgt ervoor dat de btw bedragen en BTW-aangifte altijd juist zijn, zodat je bij een controle van de Belastingdienst niet voor verrassing komt te staan.

Wil je e-Boekhouden.nl gratis uitproberen? Dan kan! e-Boekhouden.nl is nu 15 maanden gratis voor startende ondernemers. Maak hier je gratis account aan.

Hoe vaak moet je aangifte doen?

Standaard moet iedere ondernemer elk kwartaal aangifte doen. Dat houdt dus iedere drie maanden in.

Sommige ondernemers moeten iedere maand aangifte doen, andere ondernemers slechts eenmaal per jaar. De Belastingdienst beslist hierover per geval. De termijn die voor jou geldt voor door de Belastingdienst schriftelijk aan jou doorgegeven.

Let op: ook als je in een periode geen omzet hebt gedraaid, dan nog moet je aangifte doen. Dit wordt een “0-aangifte” genoemd.

Hoe moet je aangifte doen?

Na je inschrijving bij de Kamer van Koophandel ontvang je een brief van de Belastingdienst. Hierin staat dat je aangifte omzetbelasting moet doen en hoe je dit moet doen. De eerste aangifte is vaak nog op papier. De aangiftes daarna kunnen via de digitale omgeving van de Belastingdienst. Wanneer je gebruikmaakt van boekhoudsoftware dan kun je ook direct via deze software BTW-aangifte doen. Wil je meer weten over de btw en hoe je eenvoudig de btw-aangifte doet? Bekijk dan deze video:

Jessica Posthttp://www.doorkees.nl
Jessica adviseert ondernemers al ruim 10 jaar op het gebied van algemene voorwaarden, overeenkomsten en aansprakelijkheidsrisico's.

Onze nieuwste artikelen

Like ons op Facebook