Je hebt eindelijk de stap gezet om voor jezelf te beginnen in de bouw. Een leuke uitdaging die je veel kan gaan opleveren. Zo kan je bijvoorbeeld gaan bepalen welke prijzen je hanteert en krijg je meer vrijheid. Je kan nu zelf kiezen welke klussen je aanneemt en wanneer je deze uitvoert. We begrijpen dat het doen van aangiftes niet helemaal past in deze rij van voordelen. Om het proces van aangifte doen wat prettiger te maken, nemen wij je mee in de wereld van aangifte doen als ondernemer en geven we antwoord op de vraag: Welke aangiftes moet ik doen als ondernemer?
Welke aangiftes zijn er?
Of je nu metselaar bent of machinaal houtbewerker, als ondernemer ben je in bijna alle gevallen verplicht om aangifte te doen. Er zijn verschillende aangiftes waar je mogelijk mee te maken krijgt:
- btw-aangifte;
- inkomstenbelasting;
- loonaangifte;
- aangifte vennootschapsbelasting;
- aangifte dividendbelasting.
Btw-aangifte
Als ondernemer voor de btw ben je in veel gevallen verplicht om aangifte te doen van je omzetbelasting. De btw-aangifte doe je per kwartaal. Het is ook mogelijk om dit op verzoek per jaar of per maand te doen. Heb je de btw-aangifte ingevuld? Dan krijg je te zien of je nog geld moet betalen of btw terugkrijgt. Op het moment dat je gebruik maakt van de kleineondernemersregeling is het niet nodig om btw-aangifte te doen.
Aangifte inkomstenbelasting
Naast dat je ondernemer bent voor de btw, kan je ook ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting. Dit zijn twee verschillende dingen. Om te bepalen of je wel of niet ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, kijkt de Belastingdienst naar een aantal zaken. Zo kijken ze bijvoorbeeld naar de mate van zelfstandigheid, het ondernemersrisico en de omvang van je bedrijf. Op het moment dat jij voldoet aan deze zaken, dien je de winst die je hebt gemaakt met je onderneming op te geven bij de Belastingdienst.
Het klinkt misschien nadelig als je verplicht bent om je welverdiende centen op te geven bij de Belastingdienst. Maar niet getreurd, er zijn speciale regelingen waar jij mogelijk gebruik van kan maken. Denk bijvoorbeeld aan de ondernemersaftrek, mkb-winstvrijstelling en de startersregeling. Zo komt de Belastingdienst je toch een beetje tegemoet.
Loonaangifte
Als je personeel in dienst hebt, krijg je te maken met loonaangifte. Bij loonaangifte kijkt de Belastingdienst naar de heffingen die de werkgever betaalt over het loon van de werknemers. Er wordt een verschil gemaakt tussen bedrijven met minder dan 10 werknemers en bedrijven met meer dan 10 werknemers.
Als je minder dan 10 werknemers in dienst hebt, doe je eenvoudig de aangifte via de Belastingdienst. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van commerciële software als je dat fijner vindt. Bij meer dan 10 werknemers moet je commerciële software gebruiken om de aangifte te doen. In beide gevallen kan je er ook voor kiezen om gebruik te maken van een intermediair.
Aangifte vennootschapsbelasting
Als je hebt gekozen voor een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid is er een kans dat je te maken krijgt met vennootschapsbelasting. Vaak gebeurt dit bij een bv of een nv. Maar ook verenigingen en stichtingen moeten soms aangifte vennootschapsbelasting doen.
Aan het begin van je boekjaar ontvang je een voorlopige aanslag van de vennootschapsbelasting. Een boekjaar begint op het moment dat jij je financieel verslag bijhoudt. Vaak loopt dit gelijk met een kalenderjaar. Verwacht je dat de vennootschapsbelasting hoger of lager zal zijn dan de schatting? Dan geef je deze wijziging door. Vervolgens doe je aan het eind van het boekjaar de aangifte van vennootschapsbelasting.
Aangifte dividendbelasting
Dividendbelasting moet je betalen indien je dividend ontvangt of uitkeert. Dividend is het geld wat je als aandeelhouder krijgt uit de nettowinst van een onderneming. Nadat het dividend is vastgesteld, doe je binnen één maand aangifte. De dividendbelasting bij beleggingsdividend is vaak 15%. Een andere vorm van dividend is deelnemingsdividend. Af en toe komt het voor dat deelnemingsdividend is vrijgesteld van dividendbelasting. In dat geval hoef je geen aangifte te doen.
Wat heb ik nodig om aangifte te doen als startende ondernemer?
Hoewel het een hele lijst aan aangiftes is, krijgen de meeste ondernemers alleen te maken met btw-aangifte en inkomstenbelasting. Om aangifte te doen is het essentieel dat je een kloppende administratie hebt. Als de Belastingdienst jou komt controleren en er zit een fout in de boekhouding, riskeer je een boete. Daarnaast wil je er ook voor zorgen dat je op tijd aangifte doet. Want ook als je te laat bent met het doen van aangifte, kan het je duur komen te staan.
Een woord van onze partner e-Boekhouden.nl
Snel en eenvoudig je btw-aangifte regelen is makkelijker dan je denkt. Door gebruik te maken van e-Boekhouden.nl kan je met één klik op de knop je btw-aangifte versturen. Ook zonder boekhoudkennis gebruik je in ons online boekhoudprogramma om foutloos je administratie bij te houden. Als starter in de bouw profiteer je nu vrijblijvend van 15 maanden gratis e-Boekhouden.nl. Op deze manier komt aangifte doen toch op het lijstje van voordelen als ondernemer in de bouw. Ook hoef je niet meer na te denken over de vraag welke aangiftes moet ik doen als ondernemer?