5 tips voor het maken van een perfecte offerte

Het sturen van een offerte biedt jou de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met een (potentiële) klant. Vooral in de bouw zie je dat dit een belangrijk onderdeel is van het zakendoen, zeker wanneer het gaat om een belangrijke klus. Door een perfecte offerte te versturen, val je op bij de klant en onderscheid jij jezelf van andere vakmannen en -vrouwen. Laat deze kans niet links liggen! Lees hier 5 tips voor het maken van een perfecte offerte.

Tip 1: verdiep je in de klant

Weet jij wat er omgaat in het hoofd van je klant? Een succesvolle ondernemer of zzp’er is hier altijd op ingespeeld. Door te weten wat de wensen en behoeften van je klant zijn, laat je zien dat jij de perfecte match bent om mee samen te werken. In de offerte kan je bijvoorbeeld je woordgebruik aanpassen op de klant of uitlichten welke verwachtingen jij waar maakt. Het is goed om dit in je achterhoofd te houden bij het maken van een offerte.

Tip 2: maak de offerte persoonlijk

Met een persoonlijke offerte laat je zien dat je de tijd en aandacht hebt genomen om je klant beter te leren kennen. Als je klant in een kennismakinggesprek aangeeft iemand te zoeken die ervaring heeft met schilderwerk in de nieuwbouwsector, kan je dit vermelden in de offerte. Bijvoorbeeld op de volgende manier:

Uit ons kennismakinggesprek blijkt dat u op zoek bent naar iemand met ervaring in de nieuwbouwsector. Met trots vertel ik u dat ik al 17 succesvolle projecten heb afgerond in de nieuwbouwsector.

Dit komt niet alleen proactief over, maar zorgt er ook voor dat de klant zich gehoord en gezien voelt. Houd je oren dus gespitst de volgende keer als je een kennismakinggesprek hebt met een (potentiële) klant.

Tip 3: een verlengstuk van je visitekaartje

Het sturen van een offerte is dé manier om nog een keer te benadrukken waarom de klant voor jou moet kiezen. Zorg ervoor dat de offerte dus in lijn zit met wat jij te bieden hebt. Een pakkende openingszin is hier onderdeel van. Op deze manier neem je de klant mee in jouw verhaal. Zie jij het verschil tussen de volgende twee voorbeelden?

Beste heer de Groot,

Hierbij de offerte van Schildersbedrijf Goed Werk.

Of

Beste heer de Groot,

Wij van Schildersbedrijf Goed Werk zijn erg dankbaar dat Wooncorporatie Nieuw in Nieuwegein interesse heeft in onze professionele schilderservices. 

Tip 4: beschrijf je werkzaamheden

Voor de perfecte offerte is het belangrijk dat je duidelijk beschrijft wat je gaat doen. Focus daarbij niet te veel op de prijs, maar benoem ook juist de voordelen. Zorg ervoor dat je stap voor stap uitlegt wat je gaat doen, zodat het voor de klant helder is en er geen misverstanden ontstaan. Grote kans dat de klant dan ook beter begrijpt waarop de prijs is gebaseerd.

Tip 5: voldoe aan de wettelijke eisen

Nadat je de offerte persoonlijk hebt gemaakt, is het natuurlijk ook belangrijk dat deze is voorzien van de verplichte informatie. Wettelijk gezien zitten er een aantal eisen aan een offerte. Zo moet een offerte beschikken over de volgende gegevens:

– bedrijfsgegevens

– klant gegevens

– datum offerte

– offertenummer

– werkzaamheden

– prijs

– geldigheidsduur van offerte

– verwijzing naar algemene voorwaarden

– recht op aanbetaling tot 50% van het totaalbedrag

Een woord van onze partner e-Boekhouden.nl

Wil je er zeker van zijn dat de offerte die je verstuurt van hoge kwaliteit is en voldoet aan alle wettelijke eisen? Maak dan gebruik van de offertemodule van e-Boekhouden.nl. Binnen een handomdraai maak jij een aantrekkelijke en professionele offerte. Deze offerte kan je ook nog integreren in je boekhouding. Dit bespaard je gemakkelijk een aantal uur in de maand. Voor starters in de bouw is e-Boekhouden.nl 15 maanden volledig gratis en vrijblijvend. Probeer het direct uit en activeer je proefaccount.

Loek Thijssen
Blogger en schrijft regelmatig over ondernemerschap, tips voor (startende) zzp'ers. Loek is werkzaam bij e-Boekhouden en hier verantwoordelijk voor marketing en partnerships.

Onze nieuwste artikelen

Like ons op Facebook