Mag ik stijgende kosten van bouwmaterialen doorbelasten aan mijn klant?

Vorig jaar zijn prijzen van bouwmaterialen in korte tijd snel gestegen. De prijzen van hout zijn hiervan het beste voorbeeld. Als jij al veel werk vooruit had gepland, dan zul je vaak in je offerte geen rekening hebben gehouden met deze stijging. Mag je de hogere prijs van bouwmaterialen zomaar doorbelasten aan je klant?

Doorberekenen van stijgende kosten van bouwmaterialen mag onder voorwaarden

Als jij niets kunt doen aan de prijsstijging en als je je klant tijdig informeert over de prijsstijging, dan mag je hogere kosten doorberekenen. Hou er wel rekening mee dat je dit met de klant bespreekt voordat je begint. De klant heeft dan namelijk het recht de opdracht te annuleren. Ook mag je klant nadenken over het wijzigen van de opdracht. Hij kan bijvoorbeeld besluiten maar een deel van het werk uit te laten voeren.

Een getekende offerte is een bindend contract

Hou er rekening mee dat een getekende offerte van je klant wel een bindend contract is. Je kunt dus niet zomaar de klant laten opdraaien voor de hogere kosten van bouwmaterialen. Ook kun je niet zomaar de opdracht stopzetten als de klant niet akkoord gaat met bijbetaling. Als de prijzen stijgen, dan zien veel rechters dit als ondernemersrisico en gaan ze ervan uit dat jij voor de kosten opdraait. Je zult dus echt moeten aantonen dat het voor jou niet te voorzien was. In het geval met Corona is dit gelukkig wel het geval. Een pandemie kun je als ondernemer nooit voorzien.

Hanteer een houdbaarheidsdatum

Voeg een verloopdatum toe aan je offerte. De bepalingen van de offerte zijn dan alleen geldig in die periode. Het is aan te raden deze periode nooit langer dan een maand te laten duren. Zijn de prijzen fors gestegen voor aanvang van de klus? Dan kun je makkelijker om tafel met je klant en uitleggen dat de offerte niet meer geldig is en je een nieuwe prijs wilt afspreken. Het is dan weer aan de klant wat hij wilt.

Wees eerlijk en open tegen je klant. Creëer begrip

In alle gevallen is communicatie belangrijk. Ga op tijd om tafel met je klant om de situatie uit te leggen. Maak hier niet zomaar zijn of haar probleem van en probeer zelf ook schappelijk te zijn. Je creëert dan begrip en de klant zal samen met jou voor een goede oplossing gaan.

Heb je vragen over de inhoud van je offerte en welke bepalingen je zou moeten opnemen? Stel dan je vraag via de chat. Je krijgt dan snel van ons antwoord. Ook kun je contact opnemen met een jurist van doorKees. Zij adviseren je graag!

Enrico van den Houtenhttp://www.stellahq.com
Enrico is mede-oprichter van Stella - Werkregistratie voor de vakman. Hij heeft jarenlange ervaring als ondernemer in software en in de financiële wereld. In zijn vrije tijd is hij vaak zelf graag aan het klussen in en om het huis.

Onze nieuwste artikelen

Like ons op Facebook