Hoe bouw je eenvoudig een online klantenkring?

Ben jij net als ZZP’er in de bouw gestart? Het opbouwen van een online klantenkring is aan het begin erg belangrijk. Als ZZP’er bepaal je zelf wanneer, waar en voor wie je werkt. Dat is een verademing, maar anderzijds ook een hele verantwoordelijkheid. Vanwege het voortdurende groeiende aantal ZZP’ers ligt er ook veel concurrentie op de loer. Daarom is het van groot belang om je vooral online van andere zelfstandigen te onderscheiden. Maar op welke manier vergroot je jouw vindbaarheid en kun je het beste een online klantenkring opbouwen? In dit artikel geven we je hiervoor een aantal tips.

Stap 1: Jouw website, de eerste indruk

Veel potentiële opdrachtgevers zullen met jou via jouw website in contact komen. Een professionele en gebruiksvriendelijke website is dan ook een onmisbare tool voor het opbouwen van een online klantenkring. Licht op je website jouw vaardigheden toe, voeg eventueel foto´s van gerealiseerde projecten toe en schrijf iets over jezelf of je bedrijf.

Een goede online vindbaarheid is voor jouw website is essentieel. Opdrachtgevers beginnen hun zoektocht naar geschikte vakmensen vaak online. Zij doen dit via Google of via klusplatformen. Het is echt een gemiste kans als jouw website niet verschijnt in de zoekresultaten van een potentiële opdrachtgever. 

Zorg ervoor dat jouw website altijd actueel, bijvoorbeeld wanneer je werkzaamheden, je werkgebied of je tarieven veranderen. Foutieve informatie zal bij een potentiële opdrachtgever geen vertrouwen inboezemen.

Stap 2: Aanmelden bij diverse klusplatformen

Behalve het werven van mogelijke opdrachtgevers via je eigen website, is het aan te raden je bij een klusplatform aan te melden. Dit zijn platformen waar mensen hun klus plaatsen. Jij kunt dan als vakman aangeven dat je interesse hebt. Dit kan op verschillende manieren. Zo zijn er platformen waar je beschikbare klussen te zien krijgt. Een voorbeeld van een offerte platform is Homedeal. Ook zijn er platformen waarbij je geen offerte hoeft uit te brengen. Je accepteert dan direct de klus. De betalingen gaan dan ook vaak via dit klusplatform. Het meest bekende voorbeeld hiervan is Zoofy.

Stap 3: Houd je social media bij

Via social media zoals Facebook en Instagram kun je potentiële opdrachtgevers mogelijk binnenhalen. Bij Facebook kun je eenvoudig én gratis een zakelijke pagina aanmaken en vrienden in je netwerk uitnodigen je bedrijfspagina leuk te vinden. Op deze pagina voeg je ook de gegevens van je bedrijf toe, waaronder ook de URL van je website. Daarom is het ook zo belangrijk dat je via social media naar jouw website kunt linken en je website professioneel en up-to-date is. Houd een bedrijfspagina puur zakelijk. Zorg ervoor dat berichten altijd correct zijn geschreven en plaats alleen kwalitatieve en ter zake doende foto’s.

Stap 4: Google reviews

Niet onbelangrijk voor het opbouwen van je online klantenbestand zijn goede (Google) reviews. Het staat natuurlijk voorop dat je altijd kwalitief goed werk verricht en beleefd in de omgang bent. Is de klant tevreden? Vraag je opdrachtgever dan of die een review wilt achterlaten.

Stap 5: Adverteren via Google

Het advertentieplatform van Google is Google Ads. Dit gaat nog een stapje verder dan Google Search, waarbij je bedrijf gemakkelijk kan worden gevonden in Google. Met Google Ads heb je meetbare resultaten en weet je bijvoorbeeld precies hoe vaak jouw advertentie is gezien of hoeveel mensen er op hebben geklikt.

Je kunt je advertentie altijd testen en eventueel aanpassen, binnen 15 minunten is je nieuwe advertentietekst zichtbaar.

Verder kun je zelf bepalen wat het advertentiebereik is. Wil je dat alleen rondom jouw bedrijfslocatie de advertentie zichtbaar is of ga je voor een regionaal of zelfs landelijk bereik? Verder heb je de keuze uit verschillende soorten advertenties. 

Een woord van onze partner: Zoofy

Behalve het werven van mogelijke opdrachtgevers via je eigen website, is het aan te raden je bij een klusplatform aan te melden. Een mooi voorbeeld hiervan is Zoofy.nl. Door je bij dit platform aan te melden, kun je vrijwel direct bij jou in de buurt aan de slag. Met de Zoofy Android app of Zoofy Apple app verschijnen alle beschikbare opdrachten direct op je telefoon en de keuze is aan jou om die, afhankelijk van je agenda, al dan niet te accepteren.

Dylan Germanshttps://zoofy.nl
Dylan Germans is Relatiemanager bij Zoofy. Het begeleiden van de aangesloten vakmannen en ze ondersteunen in het werken met Zoofy is wat Dylan enthousiast maakt.

Onze nieuwste artikelen

Like ons op Facebook