Je hebt besloten om voor jezelf te beginnen, maar wat komt daar allemaal bij kijken? Welke verzekering startende onderneming is het belangrijkste? Hoe schrijf ik mijn algemene voorwaarden en hoe voldoe ik de inschrijving bij de KVK? Dit zijn allemaal vragen die je mogelijk hebt bij het beginpunt van de start van je onderneming. In dit artikel leggen we je uit wat de absolute basis is die je moet hebben om ervoor te zorgen dat jouw onderneming staat als een huis!
De KvK-inschrijving
Iedere ondernemer moet zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel. De inschrijving als eenmanszaak (ZZP’er) of vennootschap onder firma (V.O.F.) kun je zelf online aanvragen.
Voordat je het aanvraagformulier online invult, is het belangrijk dat je een naam voor jouw bedrijf hebt bedacht. Ook moet je aangeven welke werkzaamheden het bedrijf precies gaat uitvoeren. De contactgegevens van jouw bedrijf worden openbaar. Daarom is het aan te raden een zakelijk telefoonnummer en e-mailadres te gebruiken.
Na het invullen van het aanvraagformulier maak je een afspraak bij het dichtstbijzijnde kantoor van de KvK. Een medewerker van de KvK neemt het aanvraagformulier met jou door en controleert jouw legitimatiebewijs. Binnen 20 minuten is jouw inschrijving rond. Nog dezelfde dag is jouw bedrijf te vinden in het online KvK register.
Een B.V. kun je niet zelf inschrijven bij de KvK. De oprichting van de B.V. vindt plaats bij de notaris. De notaris schrijft de B.V. vervolgens in bij de KvK. Bij oprichting van een B.V. hoef je dus niet bij de KvK langs.
Na inschrijving als zelfstandig ondernemer ontvang je een KvK-nummer en een BTW-nummer. Deze gegevens heb je nodig om de vervolgstappen te kunnen nemen.
Verzekeringen
Nu je bedrijf staat ingeschreven, is het regelen van een verzekering startende onderneming de volgende stap. Bij het zoeken naar de juiste verzekeringen wordt je overspoeld door mogelijkheden. Het is belangrijk om niet alleen naar de prijs van de verzekeringen te kijken maar vooral ook naar de voorwaarden. Een lagere maandpremie is meestal het gevolg van uitsluitingen in de dekking. Zorg dus dat je weet wat je afsluit zodat je bij schade niet voor verrassingen komt te staan.
De volgende verzekeringen zijn belangrijk voor jou als vakman:
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB)
Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dek je schade waar je aansprakelijk voor bent maar in feite weinig of niets aan kunt doen. Een voorbeeld:
Je zit bij een opdrachtgever aan de keukentafel om een offerte te bespreken. Je stoot per ongeluk een kop koffie over de telefoon van jouw opdrachtgever; de telefoon werkt niet meer.
Voor deze schade ben je aansprakelijk als vakman. Deze schade valt niet onder jouw privé aansprakelijkheidsverzekering omdat jij bij de opdrachtgever bent in de hoedanigheid als ondernemer en niet privé.
De AVB is voor iedere vakman onmisbaar. Bedenk daarbij ook dat je als ZZP’er privé aansprakelijk bent als je je niet verzekerd hebt een aansprakelijkheidsverzekering is daarom erg belangrijk. Overigens is deze verzekering helemaal niet duur; voor zo’n 10 euro per maand heb je de AVB al.
De inventaris-goederen verzekering
Heb je een werkplaats? Dan heb je hier uiteraard spullen in staan zoals een werkbank maar ook gereedschappen en voorraad. Zorg ervoor dat deze spullen verzekerd zijn tegen diefstal-, brand- of waterschade met de inventaris goederen verzekering.
De eigen vervoer verzekering
Met je bedrijfswagen kun je schade oplopen, bijvoorbeeld een aanrijding of diefstal van je gereedschap. Met een Eigen Vervoerverzekering zijn deze schades gewoon verzekerd. Wat er gebeurt maakt niet uit, je bent 24 uur per dag tegen alle risico’s verzekerd.
De montage verzekering
Dekt schade aan alles wat je “onder handen” hebt. Denk bijvoorbeeld aan schade die je aanricht aan een woning waarin je jouw werkzaamheden aan het uitvoeren bent. Een montageverzekering is er in verschillende soorten met verschillende dekkingen. Deze verzekering wordt ook wel de “CAR”verzekering genoemd (Construction All Risks). Neem contact op met een verzekeringsadviseur om de juiste verzekering voor jou af te sluiten.
De arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)
De arbeidsongeschiktheidsverzekering zorgt voor inkomen wanneer je (even) niet kunt werken door arbeidsongeschiktheid. Ook deze verzekering is er in vele soorten en maten. Laat je ook vooral niet afschrikken door verhalen over een hoge premie. Er zijn varianten van deze verzekering waarbij je tegen een relatief lage premie toch een basisdekking hebt.
In deze blog worden de genoemde verzekeringen verder uitgelegd.
Algemene voorwaarden
Goede algemene voorwaarden verkleinen de risico’s die je als vakman loopt én regelen zaken zoals meerwerk, betalingsvoorwaarden en aansprakelijkheid. Je kunt jouw algemene voorwaarden via een branchevereniging regelen, maar er zijn ook partijen die de algemene voorwaarden voor een vaste prijs op maat maken. Let op met het kopiëren van de algemene voorwaarden van anderen. Je kunt hier grote problemen mee krijgen (je maakt inbreuk op auteursrecht), maar ook sluiten de algemene voorwaarden dan niet aan op jouw bedrijf. Zo kan het gebeuren dat bij een geschil blijkt dat jouw algemene voorwaarden helemaal niet van toepassing zijn. Zorg voor een goede basis van jouw bedrijf en laat je adviseren.
Conclusie
Al met al zijn er een aantal zaken die in orde moeten zijn vanaf het begin. Het begint met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, maar vaak staan zaken zoals verzekeringen niet bovenaan de lijst met dingen waar je aan denkt als je net je onderneming start. Ze zijn natuurlijk wel belangrijk. Als je vragen hebt over verzekeringen of bijvoorbeeld je algemene voorwaarden kun je rechtsonder een vraag stellen via onze live-chat functie. Je kan ook bij een verzekeringsadviseur terecht zoals doorKees die je kan helpen met het afsluiten of advies geven. Mocht je stap 1 al gemaakt hebben, lees dan nu Stap 2 waarin we je uitleggen hoe het vinden van klanten en uitvoeren van opdrachten in zijn werk gaat!