Op elke factuur staat een betalingstermijn. Het is belangrijk om te weten welke betalingstermijn je moet hanteren in welke situatie. In dit artikel gaan we in op betalingstermijnen. Wat is redelijk, wat is wettelijk en waar moet je rekening mee houden.
Wat zegt de wet?
De wet zegt heel simpel dat je dit onderling mag afspreken. Maar wat als dit niet is afgesproken? In dat geval is 30 dagen de standaard. Je mag zelf weten wat je met elkaar afspreek. Al zegt de wet dat langer dan 60 dagen niet is toegestaan. Toch kan het zo zijn dat grotere bedrijven dit soms wel afdwingen. Je moet dan zelf kiezen of je hiermee akkoord gaat.
Wanneer gaat de betalingstermijn in?
De betalingstermijn gaat in vanaf de factuurdatum. Dit is dus niet de datum waarop jij je werk hebt verricht. Hou hier dus rekening mee. Heb je een betalingstermijn afgesproken van 14 dagen, maar stuur jij pas twee weken na het afronden van de klus een factuur? Dan wordt de betalingstermijn dus eigenlijk al 30 dagen. Wees dus altijd snel met factureren na afronding van je werk.
Wat is redelijk?
Dit verschilt per situatie. Als jij een eigen bedrijf hebt met mensen in dienst en grote opdrachten uitvoert, dan is het vaak gebruikelijk dat de betalingstermijn langer is. Dit komt omdat in deze gevallen er vaak een verschil is tussen ‘zakelijk’ geld en ‘privĆ©geld’. Als ZZP’er ben je vaak direct afhankelijk van de inkomsten van je klus en is het dus ook redelijk dat je sneller je geld krijgt. Jouw klanten zullen dit altijd begrijpen. Het is wel heel belangrijk dit goed met je klant af te spreken voordat je het werk begint.
Termijnbetalingen
Het is gebruikelijk in de bouwsector om de klus in termijnen te factureren. Afhankelijk van de omvang van je klus doe je dit in 1 of meerdere termijnen. Is het een werk van 1 dag en heb je weinig materiaal nodig? Dan is het raadzaam aan het eind van de dag een factuur voor het hele bedrag te sturen. Is het een grote klus waarbij je veel materiaal nodig hebt, of mensen moet inhuren? Of is het een langlopende klus? Spreek dan tussentijdse termijnen af. Het is gebruikelijk om 30% vooraf te factureren, zodat je je materiaal kunt inkopen bijvoorbeeld. Ook kun je afspreken tussentijds nog een tweede factuur van 30% te sturen. Vaak is dit tegen het einde van de klus. De slotfactuur stuur je dan direct na de oplevering.
Ook hier geldt altijd weer, ga in overleg met je klant. Communiceer duidelijk van te voren en zorg dat de klant weet waar hij aan toe is. Je zult dan minder discussie hebben en sneller je geld ontvangen.
Een woord van onze partner: Stella – Werkregistratie voor de vakman
De factuur is jouw belangrijkste document. Dit zorgt namelijk voor een betaling. Dit wil je zo snel en zo goed mogelijk hebben geregeld. Overweeg eens het gebruik van Stella – Werkregistratie voor de Vakman. Je kunt via je PC, smartphone of tablet eenvoudig je facturen maken en versturen naar je klant. Omdat je in Stella ook je offertes kunt maken, kun je deze direct factureren. Dit ook in termijnen. Super handig dus! Ook geeft Stella je een seintje als de factuur is betaald, dus je hoeft niet meer steeds op de bank te kijken.
In Stella voer jij je werkadministratie op een makkelijke manier. Van offerte tot factuur. Altijd en overal bij de hand.