Zo maak je een goede indruk voorafgaand aan de klus

Goede indruk maken voorafgaand aan de klus? Als beginnende vakman is het niet altijd eenvoudig om een klantenbestand uit te bouwen. Maar als je weet hoe je jezelf online moet presenteren, ben je al een hele stap verder. In dit artikel geven we je enkele handige tips die je daarvoor kan toepassen!

Tip 1: Zorg voor een Google My Business

Online een goede indruk geven, begint met het maken van het toevoegen van jouw account aan de Google My Business. Op Google kun je jouw bedrijfsprofiel toevoegen en zo jouw bedrijfsgegevens toevoegen, afbeeldingen van je werk en daarnaast de verschillende diensten die je uitvoert toevoegen. 

Indien je zelf geen held bent in het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Google, is het een goed idee om dit te laten doen door een specialist. Dit hoeft niet duur te zijn! En dat kan zichzelf makkelijk terugverdienen. 

Tip 2: Zorg voor positieve reviews voor goede indruk

Een bedrijfsprofiel toevoegen is het begin. Maar je bent er nog niet veel mee als er nog geen reviews zijn, via Google My Business kun je ook Google reviews verzamelen. Natuurlijk moet je ergens beginnen, maar het is belangrijk dat je zo snel mogelijk aan beoordelingen probeert te komen. De meeste mensen die op zoek zijn naar een vakman gaan namelijk verschillende professionals vergelijken en kijken daarbij naar de klanttevredenheid via de beoordelingen.

Je kan de mensen uiteraard niet verplichten om positieve recensies te schrijven, maar je kan een tevreden klant wel vriendelijk vragen of hij of zij het ziet zitten om een recensie achter te laten. De meeste mensen doen dit met plezier. Het is dus belangrijk dat je er actief mee bezig bent.

Wanneer je actief bent op verschillende klusplatformen. Kun je ook positieve reviews verkrijgen. Deze platformen vragen na afloop van de klus aan de consument hoe de ervaring is geweest met de vakman. De consument wordt vervolgens in gelegenheid gebracht om een review te schrijven over jouw dienst. 

Tip 3: Benader de klant telefonisch

Heb je net een klus opgepakt? Dan is het een goed idee om hem of haar kort nadien telefonisch te benaderen. Dat geeft de klant een gevoel van vertrouwen. Hij of zij zal het dus zeker appreciëren. En een tevreden klant die gaat de positieve ervaringen doorvertellen aan zijn of haar familieleden, vrienden en zelfs kennissen. Dit kan weer bijdragen aan het vergroten van jouw klantenkring.

Tip 4: Steek voldoende tijd in je online content

Zorg niet alleen voor een mooie professionele bedrijfsprofiel, maar kies er ook voor om een profiel aan te maken bij enkele populaire sociale media, waaronder Facebook, Instagram en zelfs op LinkedIn. Zo ben je niet alleen beter bereikbaar voor klanten, maar geef je je bedrijf een nog professioneler karakter. Laat bijvoorbeeld foto’s zien als een soort portfolio van de werkzaamheden die je kunt verrichten.

Tip 5: Gebruik een representatieve profielfoto

Zorg voor een representatieve profielfoto op Whatsapp. Als je een eigen bedrijfsprofiel gebouwd hebt en allerlei sociale media profielen aangemaakt hebt, is niet enkel de content belangrijk, maar ook het gebruik van mooie en professionele foto’s. De meeste mensen zijn namelijk erg visueel ingesteld en gaan dus een bedrijf eerst beoordelen op basis van de afbeeldingen die te zien zijn.

Plaats naast foto’s van jezelf ook foto’s van je afgeronde projecten erbij. Zo zien potentiële klanten hoe gedreven je bent. Vraag wel toestemming aan je klanten voor het nemen en posten van deze foto’s, zodat je achteraf geen problemen krijgt.

Tip 6: Zet klantenservice steeds voorop

Een goede klantenservice is erg belangrijk. Het onderscheidt goede van uitstekende bedrijven. Zeker in het begin is het belangrijk dat je daar voldoende aandacht aan besteed. Maar eigenlijk moet je daar altijd voldoende tijd voor blijven vrijmaken. Er zijn namelijk veel klanten die met veel plezier iets meer betalen voor een vakman die graag zijn klanten bijstaat met advies.

Snel antwoorden op de vragen die je krijgt is dus een must. Vermeld ook op je website en sociale media wanneer je bereikbaar bent. Zo vermijd je misverstanden en frustraties. Tip: geef klanten voldoende mogelijkheden om contact met je op te nemen. Zorg dus niet alleen voor een contactformulier, maar geef je klanten ook de mogelijkheid om te bellen of via WhatsApp een bericht achter kunnen laten. Sommige mensen vinden het namelijk fijner om rechtstreeks met iemand te spreken. Hoe meer mogelijkheden er zijn, hoe meer mensen je tevreden stelt. Want iedere persoon heeft een andere favoriete communicatiemethode.

Met deze tips hopen wij dat je een goede indruk achterlaat voorafgaand bij jouw volgende klus!

Een woord van onze partner: Zoofy

Dit artikel is je aangeboden door Zoofy. Via Zoofy vind je eenvoudig klussen bij jou in de buurt. Deze klussen verschijnen in de Zoofy Android app of Zoofy Apple app. Hier kun je reviews verzamelen voor het achterlaten van goede online indruk.

Dylan Germanshttps://zoofy.nl
Dylan Germans is Relatiemanager bij Zoofy. Het begeleiden van de aangesloten vakmannen en ze ondersteunen in het werken met Zoofy is wat Dylan enthousiast maakt.

Onze nieuwste artikelen

Like ons op Facebook