Als startende ondernemer moet je behoorlijk aan de weg timmeren. Niet alleen moet je vakwerk leveren en je via social media en en je website optimaal presenteren, bezoekers van het internet moeten ook in een oogopslag kunnen zien dat jij de perfecte klusjesman bent. Je online reputatie is dus heel belangrijk en een 5-sterrenreview op Google biedt nu eenmaal meer vertrouwen dan een drie sterren review. Google is namelijk de wereldwijde nummer één van de zoekmachines die iedereen een schat aan informatie verschaft, ook over reviews.
In dit blog geven we je graag een aantal tips hoe je een vijf sterren review krijgt, maar ook hoe je het beste met eventuele negatieve reviews kunt omgaan.
De harde feiten (gebaseerd op een onderzoek door Harvard Business Review):
- 94% van de klanten/opdrachtgevers geeft aan dat een negatieve review de aanleiding is om geen diensten of producten bij een bedrijf af te nemen
- 53% van de klanten/opdrachtgevers geeft na het plaatsen van een negatieve review aan binnen een week hier een reactie van het bedrijf op te verwachten
- 63% van de klanten/opdrachtgevers geeft aan nooit een reactie op een negatieve of positieve review van een bedrijf te hebben ontvangen
- 89% van de klanten leest reviews!
Er is dus werk aan de winkel! voor het ontvangen van een 5-sterrenreview.
Hieronder geven wij enkele tips hoe je om kunt gaan met reviews
Tip 1: Speel direct op positieve feedback in
Heb jij een opdracht naar wederzijdse tevredenheid uitgevoerd en heeft de klant jou hier een positieve feedback op gegeven? Dat is hét perfecte moment om de klant te vragen een review achter te laten en zijn of haar ervaring online te delen, wellicht geven ze jou wel een 5-sterrenreview!.
Tip 2: Stel open vragen
Als de klant zelf niet direct met positieve feedback komt, kun je door het stellen van open vragen proberen te achterhalen of de klant wel bereid is om een 5-sterrenreview te plaatsen. Vraag gewoon wat de klant van de geleverde diensten of werkzaamheden vindt. Dat is een betere benadering dan door direct te vragen of de klant een review wilt achterlaten.
Tip 3: Houd het eenvoudig
Als een klant heel veel moeite moet doen voor het achterlaten van een review, bestaat de kans dat dit niet gebeurt. Maak het de klant daarom zo gemakkelijk mogelijk. Plaats bijvoorbeeld een rechtstreekse link in een mail naar de betreffende review pagina of naar jouw Google My Business pagina (hier hebben we eerder in dit blog beschreven hoe je die kunt aanmaken). Zo bespaar je de klant al wat werk.
Door meerdere opties aan te bieden, kan de klant zelf kiezen op welk platform hij of zij een review achterlaat.
Tip 4: Geef inzicht in de tijd die het kost
Voor de klant is het plaatsen van een review meestal niet zo belangrijk, wel voor jou. Wees duidelijk (eerlijk) over de tijd die het plaatsen van een review in beslag neemt. Als je van tevoren communiceert dat het achterlaten van een review slechts twee minuten duurt, vergroot je de kans op het achterlaten van een review.
Tip 5: Optimaliseer je content
Richt je website, social media en e-mail zo in dat de klant heel gemakkelijk een review kan plaatsen. Denk aan links, icoontjes of badges die de opdrachtgever naar de betreffende pagina of het juiste platform leiden.
Tip 6: Reageer altijd én snel op elke review
Hoe kundig je ook bent, tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden kan er altijd iets misgaan. Ook al laat een klant een negatieve review achter, onderneem dan vooral snel actie. Dat wil niet zeggen dat je de review moet verwijderen of het bericht moet negeren. Reageer en handel het professioneel af. Als je alsnog met een voor beide partijen afdoende oplossing komt, dan bestaat de kans dat de klant zegt: “in eerste instantie ging er iets mis maar het probleem is achteraf alsnog naar tevredenheid opgelost. Ik voel me serieus genomen”.
Tip 8: Reageer openbaar
Reageer nooit privé op een review dat openbaar is geplaatst. Reageer dan via de website, social media of het betreffende platform waarop de review werd geplaatst.
Tip 9: Plaats een persoonlijke reactie
Laat blijken dat de klant met een echte persoon te maken heeft die op zijn of haar review reageert en plaats je (bedrijfs-)naam onderaan je reactie. Begin natuurlijk met het aanspreken van de klant op een beleefde manier. Dat komt erg prettig over, waardoor je vaak op meer begrip ven persoonlijke reacties van de klant kunt rekenen.
Tip 10: Positieve review ontvangen?
Als een klant een positieve review achterlaat en daarmee als het ware dus reclame voor je maakt, uit dan je dankbaarheid en deel dat vooral. Vermijdt hierbij standaardzinnen als:” bedankt voor uw positieve reactie”. Maak tegelijk van de gelegenheid gebruik door te vragen of je mogelijk nog wat meer voor de klant kan betekenen of dat de klant in andere diensten geïnteresseerd is.
Zegt het voort voor de 5-sterrenreview
Door tevreden en loyale klanten te vragen of voor te stellen hun ervaringen op hun eigen social media of LinkedIn te plaatsen, verander je hen in ambassadeurs voor jouw dienstverlening. Helemaal gratis en voor niets.
Een woord van onze partner: Zoofy
Dit artikel is je aangeboden door Zoofy. Via Zoofy vind je eenvoudig klussen bij jou in de buurt. Deze klussen verschijnen in de Zoofy Android app of Zoofy Apple app, de klussen zijn altijd gratis op te pakken. Ook bij Zoofy kun je reviews verzamelen om aan je online reputatie te bouwen.