Google is inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Voor de kleinste vraag maken we al gebruik van dit platform omdat het simpelweg bomvol staat met alle informatie die je maar kan bedenken. Maar hoe zorg je er dan voor dat jouw bedrijf goed te vinden is tussen alle andere websites? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zijn een paar simpele stappen die je kan zetten zodat je al een stuk gemakkelijker te vinden bent.
Maak een bedrijfsprofiel aan
Vraag jezelf eens af: hoe zoek je bijvoorbeeld een kapper in de buurt? Je typt op google in: ākapper in de buurtā en vervolgens krijg je een overzichtje op Google Maps van alle kappers die in de buurt van jouw huidige locatie zitten. Dit komt doordat zij een bedrijfsprofiel hebben aangemaakt waardoor ze in dat overzicht verschijnen. Dit is een gemakkelijke eerste stap die je kan nemen zodat mensen die op zoek zijn naar jouw dienst(en), jou ook sneller zullen vinden. Google hecht ook waarde aan recensies die je eventueel ontvangt. Hier hebben wij ook een blog over geschreven: Hoe krijg ik een 5-sterrenreview op Google?
Zorg voor informatieve content op je website
Heb je recentelijk een mooie klus afgerond? Hier ben je uiteraard trots op, dus schrijf er een stukje over op je website! Het algoritme van Google hecht veel waarde aan hoe informatief de paginaās op jouw website zijn. Je kunt dus een stukje schrijven over jouw klus en hoe je dit specifiek hebt aangepakt. Je scoort bonuspunten als je een mooie afbeelding hierbij kan leveren. Geef deze ook gelijk een goede beschrijving zoals: Raamkozijn_hout_gerestaureerd. Die omschrijving zorgt voor extra punten. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat mensen die interesse hebben in jouw diensten ook goed kunnen zien wat voor vakmanschap jij kan leveren. Dit laat Google vervolgens weer weten dat jouw websitepaginaās van hoge waarde zijn, waardoor je hoger in de ranking komt te staan. Let op! Waak er voor om tekst te schrijven met Google in het achterhoofd. Zolang jij zo schrijft dat je jouw doelgroep aanspreekt, herkent Google vanzelf wel dat je goede informatie levert. Probeer wel boven de 300 woorden uit te komen, dit zorgt ook weer voor extra punten.
Gebruik plugins voor je website
Is jouw website gemaakt in bijvoorbeeld WordPress? Dan heb je enorme keuze uit plugins die jouw website op de achtergrond kunnen verbeteren. Dit klinkt misschien heel technisch, maar je moet het zo zien: Jouw website is een broodje bal, en de plugins zijn de kruiden en saus die je toevoegt om het beter te maken. Je kan hier lezen hoe je plugins toevoegt aan jouw WordPress website. Een aanrader is de plugin Yoast. Deze is gratis beschikbaar en helpt je met het schrijven van jouw teksten zodat deze goed komen te staan voor Google. Gebruik je een andere websitemaker? Dan kun je simpelweg op Google opzoeken wat voor plugins er voor je beschikbaar zijn. Zoals eerder gezegd, voor alle vragen is er een antwoord op Google!
Een woord van onze partner: Stella ā Werkregistratie voor de vakman
Wil je tijd besparen op je werkregistratie zodat je meer tijd kan besteden aan de andere zaken van jouw bedrijf? Waarom probeer je Stella ā Werkregistratie voor de vakman niet eens uit? Van offerte tot factuur, werk gemakkelijk vanuit de mobiele app, of gewoon via de webapp. Voor alle klussen!