Goede offertes opstellen biedt jou de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met een (potentiële) klant. Vooral in de bouw zie je dat dit een belangrijk onderdeel is van het zakendoen, zeker wanneer het gaat om een belangrijke klus. Door een perfecte offerte te versturen, val je op bij de klant en onderscheid jij jezelf van andere vakmannen en -vrouwen. Laat deze kans niet links liggen! De perfecte bouw offerte maken is eenvoudig maar kost wat aandacht. Hier lees je hoe offertes opstellen doeltreffend wordt.
Tip 1: verdiep je in de klant
Weet jij wat er omgaat in het hoofd van je klant? Een succesvolle ondernemer of zzp’er is hier altijd op ingespeeld. Door te weten wat de wensen en behoeften van je klant zijn, laat je zien dat jij de perfecte match bent om mee samen te werken. In de offerte kan je bijvoorbeeld je woordgebruik aanpassen op de klant of uitlichten welke verwachtingen jij waar maakt. Het is goed om dit in je achterhoofd te houden bij het maken van een offerte.
Tip 2: Een persoonlijke offerte maken
Met een persoonlijke offerte laat je zien dat je de tijd en aandacht hebt genomen om je klant beter te leren kennen. Als je klant in een kennismakinggesprek aangeeft iemand te zoeken die ervaring heeft met schilderwerk in de nieuwbouwsector, kan je dit vermelden in de offerte. Bijvoorbeeld op de volgende manier:
Uit ons kennismakinggesprek blijkt dat u op zoek bent naar iemand met ervaring in de nieuwbouwsector. Met trots vertel ik u dat ik al 17 succesvolle projecten heb afgerond in de nieuwbouwsector.
Dit komt niet alleen proactief over, maar zorgt er ook voor dat de klant zich gehoord en gezien voelt. Houd je oren dus gespitst de volgende keer als je een kennismakinggesprek hebt met een (potentiële) klant. En pas dit toe bij het maken van een offerte.
Tip 3: Een verlengstuk van je visitekaartje
Het sturen van een offerte is dé manier om nog een keer te benadrukken waarom de klant voor jou moet kiezen. Zorg ervoor dat de offerte dus in lijn zit met wat jij te bieden hebt. Een pakkende openingszin is hier onderdeel van. Op deze manier neem je de klant mee in jouw verhaal. Zie jij het verschil tussen de volgende twee voorbeelden?
Beste heer de Groot,
Hierbij de offerte van Schildersbedrijf Goed Werk.
Of
Beste heer de Groot,
Wij van Schildersbedrijf Goed Werk zijn erg dankbaar dat Wooncorporatie Nieuw in Nieuwegein interesse heeft in onze professionele schilderservices.
Tip 4: beschrijf je werkzaamheden
Voor de perfecte offerte is het belangrijk dat je duidelijk beschrijft wat je gaat doen. Focus daarbij niet te veel op de prijs, maar benoem ook juist de voordelen. Zorg ervoor dat je stap voor stap uitlegt wat je gaat doen, zodat het voor de klant helder is en er geen misverstanden ontstaan. Grote kans dat de klant dan ook beter begrijpt waarop de prijs is gebaseerd. Daarnaast blijft een goede prijsopgave maken heel belangrijk. Deze zorgt voor inzicht in de kosten en jouw klant weet meteen waar hij aan toe is.
Tip 5: voldoe aan de wettelijke eisen
Bij een (online) offerte maken, is het natuurlijk ook belangrijk dat deze is voorzien van de verplichte informatie. Wettelijk gezien zitten er een aantal eisen aan een offerte. Zo moet een offerte beschikken over de volgende gegevens:
– bedrijfsgegevens
– klant gegevens
– datum offerte
– offertenummer
– werkzaamheden
– prijs
– geldigheidsduur van offerte
– verwijzing naar algemene voorwaarden
– recht op aanbetaling tot 50% van het totaalbedrag
Tip 6: Ga eens een online offerte maken
Een bouw offerte maken kost tijd. Uit de 5 tips hierboven blijkt duidelijk dat je met veel dingen rekening moet houden. Zeker de wettelijke eisen moeten steeds weer goed worden bekeken en zijn foutgevoelig. Dit geldt ook voor de prijsopgave. Een online offerte maken kan zorgen dat alles sneller en met minder fouten gaat. Dit omdat een online tool altijd zorgt dat veel gegevens al goed staan ingevuld. Vaak is het ook overzichtelijk gekoppeld aan je klanten en facturen. Een bouw offerte maken is dan eenvoudig en je komt heel professioneel over bij je klant. Offertes opstellen wordt dan een stuk leuker en je zult dus automatisch meer tijd kunnen besteden aan een goed verhaal naar je klant. Dit zorgt weer voor meer klussen.
Een woord van onze partners e-Boekhouden.nl en Stella – Werkregistratie voor de vakman
Wil je er zeker van zijn dat de offerte die je verstuurt van hoge kwaliteit is en voldoet aan alle wettelijke eisen? Maak dan gebruik van Stella. Met Stella kun je makkelijk een online offerte maken. Ook kun je direct een goede prijsopgave maken. Deze offerte kun je eenvoudig omzetten naar een klus en factuur. Met de koppeling met e-Boekhouden.nl komt dit ook direct in je boekhouding. Dit bespaard je gemakkelijk een aantal uur in de maand. Probeer Stella nu 30 dagen gratis en laat je overtuigen van het gemak.