De ene branche is de andere niet, je zou denken dat logo’s voor de bouwbranche minder relevant zijn dan voor een andere branche. Of misschien heb je het idee dat een logo een bijkomstige hobbel is die genomen moet worden – mede omdat er toch wel voldoende werk op voorraad is. Maar een logo met een mooi ontwerp is ook een identiteit. Een beeldmerk met een daaraan gekoppelde kleur en vormgeving die een bepaalde trots creëert. Dat is ook wat jouw (toekomstige) klanten zien en wat ze meenemen om voor jou te kiezen.
Maar hoe ontwerp je een goed logo? En wat als je er nog helemaal geen budget voor hebt? Waar moet je aan denken en wat komt erbij kijken? Hieronder in zeven stappen hoe jij binnen no-time een kick-ass logo kan ontwerpen inclusief tools die je snel op weg helpen.
Stap 1 – Bepaal je merkidentiteit
Wie ben je, wat doe je en wat wil je uitstralen? Eigenlijk zijn dat de meest simpele vragen die je jezelf kan stellen. Mocht je wat dieper willen gaan, dan zou je je kunnen afvragen: Welke waarden zijn belangrijk voor je zijn? Waarin verschil je ten opzichte van de concurrentie?
Laten we een voorbeeld nemen, stel je bent een schilder die (naast standaard schilderwerkzaamheden) gespecialiseerd is in speciale verf- en schildertechnieken. Dan wil je duidelijk maken in je indentiteit dat je dat je daar in uitblinkt en je daarin dus anders bent ten opzichte van de concurrentie.
Stap 2 – Laat je inspireren bij het ontwerp van je logo
Terwijl je laatst van de ene naar de andere klus reed heb je ongetwijfeld wat vakmannen rond zien rijden in met busjes voorzien van logo’s en reclameteksten. Wat vond je wel en wat vond je niet mooi? Hou je van strak design, klassieke vormen, uitbundig of simpel? Wil je strak zakelijk of wat losjes? Nu is het moment om goed om je heen te kijken en te bepalen wat je wel en niet mooi vindt.
Stap 3 – Kleur kiezen
Terwijl je inspiratie aan het opdoen bent kan je alvast verder met het bepalen van de kleuren die je mooi vindt, maar belangrijker nog, die bij jouw bedrijf passen. Waar je op moet letten is het volgende. Kleuren hebben een bepaalde betekenis en communiceren een gevoel.
Om een voorbeeld te geven, een fel paarse kleur gecombineerd met gras-groen zou voor een ‘speciale schildertechnieken’ bedrijf wellicht een beetje raar zijn. omdat het schreeuwerig overkomt. Terwijl een mooie donkerblauw met goud-tinten juist een heel chique karakter creëert. Kies dus je kleur op basis van de kernwaarden van je bedrijf.
Stap 4 – Lettertype selecteren
Ook de uitstraling van een letter vertelt wat over je bedrijf en wat je doet. Er bestaan twee soorten basisvarianten, één met streepjes aan de uiteindes van de pootjes van de letter – zoals de Times New Roman – en één zonder zoals de Arial. De eerste – met streepjes aan het uiteinde – is klassiek, terwijl zonder moderner oogt.
Houd daarnaast rekening met de dikte van de letter, de rondingen, etc. Kies een lettertype dat het juiste gevoel uitstraalt bij je bedrijf. Vraag ook om je heen wat ze bij je vinden passen.
Stap 5 – Experimenteren maar
Of je pakt zelf pen en papier en gaat gewoon ’s even wat proberen. Of misschien is er in je omgeving wel iemand dat daar heel erg goed in is. Wellicht laat je het toch door een professioneel ontwerper doen. Dat is eigenlijk altijd de beste keuze. Ieder heeft zo z’n vak. Een buschauffeur gaat ook niet z’n eigen muur stucen zullen we maar zeggen.
Daarnaast zijn er ook nog wat hulpmiddelen die je wellicht verder kunnen helpen. Er zijn namelijk wat websites die je helpen met het ontwerp van je logo. Door keuzes te maken middels een stappenplan kom je uiteindelijk bij een logo voorstel dat bij je past. Voor een klein bedrag kan je die dan weer downloaden en gebruiken voor je huisstijl. Of je gebruikt het als inspiratiebron naar de grafische kennis of professionele ontwerper.
Looka – https://looka.com/logo-maker/
Free Logo Design – https://www.freelogodesign.org
Hatchful – https://hatchful.shopify.com
Stap 6 – Feedback verzamelen
Is het ontwerp van het logo zo goed als klaar? Dan is het nu tijd om nog snel even wat feedback te verzamelen via kennissen. Maar wacht. Iedereen heeft zo z’n eigen mening, selecteer maximaal 3 personen van wie je weet dat ze jou er goed advies in kunnen geven. Dan krijg je geen wildgroei aan meningen van blaaskaken, betweters of bijdehante ooms die er – met alle respect – geen kaas van hebben gegeten.
Bepaal zelf wat je wel en niet wil veranderen, jij bent per slot van rekening het gezicht achter de bedrijfsidentiteit – niet degene die je adviseerden!
Stap 7 – Afronden en gaan!
Laatste feedback doorgevoerd? Tijd om te gaan knallen met je nieuwe logo in de vorm van een complete huisstijl. Is het gebruikelijk om visitekaartjes te hebben in jouw gebied, waar wacht je nog op. Heb je een mooie zakelijke bus die wel wat charme kan gebruiken – en kan dienen als reclamezuil – hop naar de plaatselijke bestickeraar. Laat je inspireren door zijn idee hoe jouw bus om te toveren tot een trots in je straat. En vergeet je logo niet door te voeren in je administratie, offertes en facturen worden zakelijker zodra ze voorzien zijn van een professioneel logo!
Extra – Logo (bestand) specificaties
Let op! Zodra het logo is ontworpen moet je er altijd voor zorgen dat je deze – uiteraard – digitaal ontvangt. Er zijn verschillende formaten die voor verschillende media worden gebruikt, onderstaand een overzicht van wat je nodig hebt:
- EPS of PDF – voor drukwerk zoals visitekaartjes, posters, etc.
- JPG of PNG – voor digitale media zoals websites, sociale media, etc.
Vraag ook naar de kleuren die gebruikt zijn in:
- CMYK – voor drukwerk
- RGB / HEX – voor web
Een woord van onze partner: Stella – Werkregistratie voor de vakman
Zelf direct ervaren hoe gemakkelijk het is om in Stella je logo toe te voegen aan offertes en facturen en direct een professionele uitstraling naar klanten te hebben? Waarom probeer je Stella – Werkregistratie voor de vakman niet eens uit?